WUR Beleid: Study anytime, anyplace

Waarom heb ik als student een laptop nodig en is dit verplicht?

Bij computerpractica is het gebruik van je eigen (Windows) laptop met een KANS/RSI preventie-set (laptop-verhoger, toetsenbord en muis) de standaard. RSI staat voor repetitive strain injury. De naam suggereert dat de klachten altijd het gevolg zijn van het veelvuldig uitvoeren van een bepaalde activiteit of beweging. Omdat dit lang niet altijd het geval is, is de term RSI vervangen door de meer gangbare benaming KANS (klachten aan de arm, nek en/of schouder).

Ook digitale examens maak je op je eigen laptop. Voor je studie is een laptop niet verplicht maar wel onmisbaar.

Waarom is er voor dit ‘Study Anytime Anyplace’-beleid gekozen?

Studenten maken steeds vaker gebruik van hun eigen laptop tijdens colleges voor het maken van aantekeningen en voor toegang tot de leeromgeving van WUR. Naast de onderwijsapplicaties (Brightspace, Osiris) biedt WUR met SAA (Study Anytime Anyplace) ook toegang tot de software die nodig is voor computerpractica, digitaal toetsen en het maken van je thesis. Op deze manier heb je overal de beschikking over de software die je nodig hebt voor je vak en hoef je op de campus geen vrije PC meer te zoeken.

Wageningen University & Research ontwikkelt zich van een traditioneel ‘on campus’ –georiënteerde universiteit naar een universiteit waar onderwijs over de hele wereld kan worden gevolgd in verschillende (digitale) onderwijsvormen. Ook studeren en samenwerken gebeurt zowel on als off campus; het SAA concept sluit aan op die flexibiliteit. Het beleid is in nauwe samenwerking met de studentenraad ontwikkeld en de introductie van dit concept is met instemming van de studentenraad in 2019 gestart.

Waarom maakt WUR geen gebruik van vaste pc’s met software?

De onderwijsruimtes zijn nu flexibeler inzetbaar omdat er geen vaste PC opstellingen meer staan. Met een SAA-beleid kunnen we het onderwijs beter faciliteren: studenten hoeven geen PC’s meer te delen, verschillende werkvormen kunnen in dezelfde zaal worden gefaciliteerd en het meubilair is in hoogte verstelbaar en verplaatsbaar. De traditionele PC zalen bieden deze flexibiliteit niet.

Is de overstap naar SAA ingegeven door bezuinigingen?

Nee, dat is niet het geval. SAA is een ander concept en het is niet mogelijk om beide concepten (het concept met vaste eduPC’s) naast elkaar aan te bieden. Onderwijszalen zijn nu ingericht voor multifunctioneel gebruik, met of zonder laptop. Dit is niet mogelijk met de vaste opstelling van eduPC’s in een zaal. Bovendien wordt de nieuwe dienstverlening bekostigd uit het afbouw van de oude dienstverlening. De SAA dienstverlening bevat andere componenten zoals:

  • een laptop aanbod met uitgebreide ondersteuning via de WUR LaptopShop,
  • de aanbieding van KANS sets,
  • ondersteuning door het IT Servicepoint in Forum begane grond en de Servicedesk IT,
  • Beschikbaarstelling software via WUR AppStore.

Waarom zou ik een laptop via de WUR LaptopShop kopen?

WUR werkt samen met andere universiteiten en door collectief afspraken te maken met een leverancier regelen we een aantrekkelijk laptopaanbod tegen gunstige prijzen met een uitgebreide ondersteuning (zoals ‘1 hour laptop-swap’). Je koopt rechtstreeks bij de leverancier: WUR verdient er niets aan. Verder zorgt WUR ervoor dat nieuwe software wordt getest op de laptops uit het WUR aanbod, zodat je tijdens je studie door de WUR het beste wordt gefaciliteerd. Het heeft dus nadelen, als je geen laptop via de WUR koopt: dan beschik je niet (direct) over een leenlaptop en je loopt meer risico dat software niet (goed) werkt.

Als er schade aan mijn laptop is ontstaan ​​bij de WUR, wie is dan verantwoordelijk?

Als student ben je zelf verantwoordelijk voor je laptop. Als docenten schade veroorzaken aan jouw eigendom als gevolg van onveilige situaties, mankementen of ongelukjes (zoals blijven haken achter bekabeling waar een laptop aan hangt), dan vergoedt WUR de schade. Voor laptops geldt een maximum vergoeding. WUR vergoedt niet meer dan de kosten van de duurste laptop, die via IT Servicepoint/WUR LaptopShop verkocht wordt. Schades kunnen gemeld worden bij de receptie van Forum, Orion, Aurora, Leeuwenborch en Atlas. Bij het melden van een schade aan jouw eigendom, veroorzaakt door een docent, moet de schade door de docent worden erkend.